Klachtenregeling
Waar mensen samenwerken, kunnen dingen misgaan. Als ouder kan je ontevreden zijn over zaken die de school betreffen. In de meeste gevallen is het verstandig om in een vroeg stadium contact op te nemen met de leerkracht, IB-er of directeur. Vaak kan in goed overleg een oplossing worden gevonden.
Kom je er via deze weg niet uit of is de klacht ernstig van aard? Dan kan je terecht bij een van de contactpersonen op school. Zij geven je informatie over mogelijke vervolgstappen. Elke school heeft twee contactpersonen: een personeelslid en vaak ook een ouder. Hun gegevens staan in de schoolgids en zij krijgen jaarlijks nascholing over het begeleiden van klachten.
Bij ernstige klachten zoals zedendelicten is het personeel verplicht dit te melden bij het bestuur, dat vervolgens aangifte moet doen. In zulke gevallen verwijzen interne contactpersonen naar de externe vertrouwenspersoon.
Wanneer overleg op schoolniveau geen oplossing biedt, kan je een formele klacht indienen bij het bestuur van Amstelwijs of de Landelijke Klachtencommissie. Klachten over het bestuur gaan direct naar de Landelijke Klachtencommissie, niet naar de Raad van Toezicht. De volledige klachtenregeling en procedure staan als PDF onderaan deze pagina. Daarnaast staan ze op de website van elke school.
Externe vertrouwenspersoon
Wendy Schoegje (06-52123253) en
Ingrid van Wezel, Adviespraktijk David en Van Wezel
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en onderzoekt of bemiddeling mogelijk is. Zij begeleid je indien nodig verder in de procedure en kan ondersteunen bij het indienen van een klacht bij het bestuur of de Landelijke Klachtencommissie. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht, ook na beƫindiging van haar taken.
Formele klachten kunnenĀ uitsluitend schriftelijk en ondertekend worden ingediend bij het bestuur:
Amstelwijs
T.a.v. dhr. H. van Velzen
Kalkbranderij 2
1185 ZX Amstelveen
Tel: 020-4262460
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
T.a.v. de secretaris onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel: 030-2809590
Fax: 030-2809591
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur
Voor onafhankelijk advies bij bijvoorbeeld pesten of ongewenste intimiteiten kan je terecht bij de vertrouwensinspecteur. Zij zijn bereikbaar tijdens kantooruren op 0900-111 3 111 en bieden hulp bij het vinden van oplossingen of bij het doen van aangifte.
Meer informatie over de klachtenregeling:
Klachtenregeling Amstelwijs (versie 18 augustus 2021)
Samenvatting klachtenregeling Amstelwijs (versie 18 augustus 2021)